شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار و گروه هلدینگ فولاد متیل مستقیماً درراستای اهداف و ماموریت شرکت معظم فولاد مبارکه، تامین نیازمندی‏های مواد اولیه معدنی و عملیات حمل و نقل و الزامات لجستیک را از مبادی ذیربط با روشهای حمل‏ ونقل جاده‏ ای و ریلی(ترکیبی) برعهده دارند. برای انجام ماموریت شرکت، احداث ۵ هاب مرکزی در نقاط مختلف کشور با تمرکز استفاده از حمل ریلی در دستور قرار گرفته که تعدادی از آنها مورد بهره ‏برداری و تعدادی دیگر در حال برنامه‏ ریزی و ایجاد می باشد. طبق مطالعات و بررسی‏های انجام شده، سلطانیه زنجان، بندر خشک یزد، همدان، کرمان و زاهدان برای انجام عملیات اصلی شرکت درنظر گرفته شده‏ است و این نقاط درواقع به عنوان هاب یا شبکه ‏های مرکزی شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار برای دپو، توزیع و حمل مواد اولیه معدنی و کالاهای صنعتی مشتریان در سراسر کشور ایفای نقش می‏ نمایند. هم اینک دو سایت و ایستگاه ریلی سلطانیه زنجان، سایت و ایستگاه ریلی بندر خشک یزد و سایت شرکت آهن و فولاد اصفهان برای حمل ریلی بار به سایت و ایستگاه ریلی سنگان خراسان رضوی، در حال بهره ‏برداری می ‏باشد.

  • سایت و ایستگاه سلطانیه زنجان

متعاقب انعقاد تفاهم‏نامه و قرارداد بهره‏برداری دهساله مشترک شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار با اداره کل راه ‏آهن منطقه شمالغرب(راه‏ آهن جمهوری اسلامی ایران) در تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱۶، این شرکت در راستای ماموریت حمل‏ ونقل مواد اولیه و تولیدات فولادی، مدیریت سایت سلطانیه به مساحت ۳۵۰۰۰ متر مربع را عهده‏ دار شده است. شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار بلافاصله تلاشها و اقدامات برای بهره ‏برداری و تجهیز ایستگاه اختصاصی سلطانیه جهت خدمات حمل‏ ونقل  و عملیات لجستیک مربوطه شامل خدمات حمل، بارگیری، توزین، تخلیه، انبارداری و دپوسازی، آزمایشگاه تخصصی، ایجاد زیرساخت‏های کارگاه، انبار سرپوشیده، ساختمان اداری، آزمایشگاه تخصصی، تامین ناوگان و تجهیزات موردنیاز(بیل، لودر، آب‏پاش، کامیون، واگن، لوکوموتیو، تجهیزات باسکول، تجهیزات آزمایشگاهی، …) در قسمتهای مختلف سایت و ایستگاه را با سرمایه‏ گذاری گسترده به انجام رساند. از ابتدای سال ۱۳۹۹ عملیات حمل جاده ‏ای مواد اولیه کارخانجات کوچک از استانهای زنجان، کردستان و همدان به این سایت و سپس تخلیه، دپوسازی، بارگیری و توزین برای حمل ریلی به مقصد ایستگاه سنگان خراسان رضوی و مقاصد دیگر به طور مستمر و بی وقفه در حال انجام است.

بهره ‏برداری از این سایت توسط شرکت، ضمن تسهیل و بالا بردن ظرفیت حمل‏ ونقل ریلی کشور موجب اشتغال مستقیم و اشتغال غیرمستقیم دهها نفر به عنوان پیمانکاران و فعالان شرکتهای حمل‏ ونقل ریلی و جاده‏ ای منطقه گردیده است و این امر با رعایت حداکثر استانداردهای ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی نوید روشنی از توسعه دیرپا و پایدار منطقه و تحکیم زنجیره ‏های ارزش ‏آفرین در بخشهای مختلف صنعت می ‏باشد.

آدرس سایت: جاده قدیم زنجان تهران، ۳ کیلومتر جلوتر از روستای خیرآباد، ایستگاه راه‌آهن سلطانیه

 
  • سایت و ایستگاه بندر خشک یزد

استان یزد به دلایلی مانند قرار گرفتن در مرکز کشور، ضریب امنیتی بالا در پدافند غیرعامل، یکی از چهار منطقه مناسب برای امور تخلیه و بارگیری و انبارداری کالا بر اساس مطالعات انجمن لجستیک کشور، موقعیت ممتاز یزد در کریدورهای حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور، وجود پنج راه ریلی و جاده ای، وجود تنها راه آهن دو بانده کشور در مسیر بافق – بندرعباس، پتانسیل بالای تولید معدن در استان و منطقه، برخورداری از شهرک تخصصی حمل و نقل، ارائه دهنده بستر مناسبی جهت انجام فعالیت‌های لجستیکی و خدمات حمل و نقل از جمله تخلیه و بارگیری، تغییر شیوه حمل و نقل، دپوی بار و انبار محصولات و مساحت ۷۰۰ هکتاری دلایل و توجیهاتی بوده اند که بندر خشک یزد را به عنوان یک گزینه هاب یا شبکه مرکزی حمل ونقل و خدمات لجستیک پیش روی شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار قرار داده است.

بدین رو همزمان با انعقاد قرارداد تامین و حمل ۳ میلیون تن سنگ آهن و کنستانتره شرکت فولاد سنگان خراسان رضوی، انعقاد قرارداد و بهره برداری از سایت بندر خشک یزد ازطریق شرکت تعاونی بندر خشک پیشگامان کویر یزد از ابتدای سال ۱۳۹۹ در دستور کار شرکت قرار گرفت و به موازات حمل و نقل مواد معدنی از سایت و ایستگاه سلطانیه زنجان به مقاصد مشتریان ازطریق ریلی، از سایت بندر خشک یزد نیز خدمات حمل و نقل بار به خراسان رضوی در حال انجام است.

رویه کار در این سایت بدین ترتیب است که مواد معدنی کنستانتره و سنگ آهن از کارخانجات تولید مواد معدنی مناطق مرکزی کشور شامل استانهای یزد، اصفهان وکرمان طبق برنامه ریزی انجام شده ازطریق حمل جاده ای توسط پیمانکاران و ناوگان زمینی تحت بهره برداری شرکت به بندر خشک یزد تخلیه و دپو می شود و سپس برحسب سفارش مشتری ازطریق ناوگان ریلی به مقصد موردنظر بارگیری، حمل و تخلیه می شود.

فعالیت شرکت توسعه بازرگانی متیل همیار در این منطقه نیز باعث اشتغالزایی تعداد زیادی از هموطنان به صورت مستقیم و غیرمستقیم گردیده است و این فعالیتها روز به روز توسعه و گسترش می یابد و امید می رود با تجهیز و سرمایه گذاری شرکت در این ایستگاه و تبدیل شدن به یکی از قطب های حمل و نقل و خدمات لجستیک شرکت، بیش از پیش فضای مناسبی برای توسعه اقتصادی و اشتغال منطقه فراهم گردد.

آدرس سایت: کیلومتر ۲۵ جاده یزد-مهریز، جاده سیمان مهریز، سایت بندر خشک پیشگامان

  

 

 

 

  • سایت و ایستگاه سنگان خراسان رضوی

معادن سنگ آهن سنگان در شرق استان خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از ۲٫۱ میلیارد تن سنگ آهن بزرگترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ آهن ایران و یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر معادن سنگ آهن است که در افق ۱۴۰۰، حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که می بایست بخش عمده‏ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود.

اتصال ایستگاه راه آهن مجتمع فولاد سنگان به شبکه ریلی در دی ماه سال ۱۳۹۷ در مراسمی با حضور مدیرکل راه آهن شرق، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو)، نخستین خط مجتمع فولاد سنگان به شبکه ریلی متصل شد.

با توجه به اینکه مجتمع فولاد سنگان خراسان یکی از مشتریان اصلی طرف قرارداد شرکت برای حمل سالانه ۳ میلیون تن سنگ آهن و کنستانتره از مبادی مختلف کشور به سایت و ایستگاه ریلی سنگان می باشد، مواد معدنی ازطریق واگنها به این محل ارسال و بعد از تخلیه و بارگیری با کامیون به محل انبار کارخانه شرکت ارسال و تحویل می گردد.

آدرس سایت: شهرستان خواف، شهر سنگان، ایستگاه ریلی اختصاصی سنگان خراسان